Sahabat Intim Blog Ini

Monday, December 7, 2009

JASA MAHATHIR BISA MUTAKAHIR

Apakah kita terperanjat bahawa selama 22 tahun Mahathir menguruskan negara selaku Perdana Menteri, sebanyak RM100,000,000,000.00 wang rakyat telah hilang entah ke mana. Ini tidaklah termasuk berapa ribu juta lagi yang hilang ke poket kroni-kroni termasuk mereka-mereka yang mengikut arus teladan pemimpin tertinggi mereka.

Andainya, Malaysia tidak diihsan oleh kekayaan minyak, negara ini sudah lama bankrap. PETRONAS, pengusaha minyak negara, hanya melapor kepada Perdana Menteri. Parlimen sendiri tidak berupaya melihat akaun PETRONAS. Undang-undang penubuhan PETRONAS menjamin hanya PM sahaja mendapat keistimewaan untuk melakukan apa jua bentuk kegunaan kewangannya. Maka beraya sakan Mahathir selama 22 tahun membelanjakan wang PETRONAS mengikut kehendak nafsunya. Sememangnya nafsunya tidak terbatas.

Sayugia diingatkan, PERTAMINA, syarikat Indonesia seperti PETRONAS, pernah bankrap pada zaman Suharto, akibat dari sikap boros dan penyalahgunaan kuasa.

Negara tidak seharusnya mengandaikan bahawa pengeluaran minyak tidak akan habis. Seharusnya pelan ekonomi negara yang tidak bersandarkan dengan hasil minyak, sudah terlaksana sepertimana yang dilakukan oleh negara-negara yang tidak mempunyai hasil keluaran asli seperti Jepun, Korea, Taiwan, Thailand, Singapore dan lain-lain. Dengan kemajuan hasil ekonomi yang kukoh, disokong dengan hasil minyak, Malaysia sudah lama benar-benar menjadi negara maju. Rakyat juga terbela dan kemungkinan sikap berhemat dapat menghapuskan kemiskinan tegar. Mana tau?

No comments: