Sahabat Intim Blog Ini

Tuesday, February 10, 2009

TARBIYAH PAS YANG UNGGUL

Semua orang akur bahawa tarbiah penting dalam menjana kekuatan parti dan menyediakan tenaga kerja kepada parti untuk akan datang. Di antara rahsia kekuatan Pas sehingga mampu berada dipersada perjuangan di negara ini kerana bertunjangkan kekuatan tarbiah yang menjadi agenda penting kepada parti.
Peranan tarbiah tidak ada noktah terakhir, malahan ia terus berjalan seiring dengan proses kehidupan manusia di atas muka bumi ini. Ia juga tidak terhenti kepada ahli bawah sahaja malahan juga kepada mereka yang bergelar pemimpin. Kita akan mengalami kepupusan ahli dan kepimpinan pada masa akan datang jika pengurusan tarbiah tidak diatur dengan baik. Tenaga kerja untuk menggerakkan pilihanraya akan terbantut apabila sistem tarbiah tidak berjalan dengan teratur.
Program anjuran kerajaan juga akan tergendala jika kita mengabaikan perkara ini, kerana jentera kerajaan agak minima untuk membantu. Kita juga tidak boleh mengharapkan jentera kerajaan, kerana bidang tugas dan agenda yang berbeza. Walaupun kita menang program parti yang semakin bertambah kerana permintaan yang banyak. Walaupun ada peruntukan untuk membuat program melalui wakil rakyat, tetapi jika kita tidak ada tenaga maka program tidak boleh laksanakan. Perlu wujudkan Jabatan Tarbiah dengan pegawai dan perkeranian sepenuh masa dan bergaji. Ia bertugas untuk memantau perjalanan tarbiah di kawasan-kawasan. Menyediakan bank maklumat usrah dan tenaga tarbiah dan mengetahui secara ditil kebolehan yang ada pada seorang ahli. Terutama sewaktu kita menang kita memerlukan orang yang fikrah tulin Pas yang mengemudikan parti dan membawa negeri dengan manhaj parti. Pengurusan Jabatan Tarbiah samalah seperti Jabatan pilihanraya negeri yang mesti bergerak dengan sistem kepejabatan.
Di antara perkara yang perlu diuruskan dengan baik untuk meningkatkan program tarbiah
A.Penyusunan usrah
Kegiatan usrah adalah satu kewajipan, kerana ia adalah merupakan tonggak kepada program tarbiah. Jika usrah berjalan dengan baik maka banyak perkara dalam jamaah dapat diselesaikan dengan baik. Tidak timbul lagi soal cawangan mati, wang tidak ada, ahli tidak bertambah, perkaderan tidak wujud.
Jenis usrah
-Usrah Pas Pusat
-Usrah Dewan Ulama’,Pemuda, Muslimat
-Usrah Badan Perhubungan Pas Negeri
-Usrah Kawasan
-Usrah Cawangan.
*Penting sekali ialah Usrah Nuqaba’ (iaitu mereka yang terpilih untuk membawa usrah. Usrah bentuk ini baru dapat kita buat saringan dan peningkatan fikrah kalangan pesertanya). Kerana usrah yang di atas tadi hanya sebagai satu kegiatan untuk membentuk fikrah secara umum dan tidak bertahap dan ia hanya mengikut penjawat dalam parti walaupun dari segi fikrahnya masih minima tentang pemahaman Islam dan gerakan. Sedangkan usrah nuqaba’ ia bertahap dan mempunyai bebanan tugas kepada setiap ahli seperti hafalan, taklif menyediakan bahan. Perkara ini tidak dapat kita laksanakan dalam konteks usrah umum. Sekurangnya mesti ada dalam setiap kawasan 10 orang ahli usrah nuqaba’.
Usrah remaja untuk anak ahli Pas
Kita perlu meninggalkan pelapis parti untuk akan datang. Tenaga pelapis tidak wujud jika kita tidak menyediakan tapak daripada awal lagi. Usrah wajib diadakan untuk menyelamatkan parti dan zuriat kita meneruskan perjuangan ibu bapanya. Dalam suasana mendidik anak yang begitu mencabar, anak merupakan ujian dan fitnah kepada ibu bapa dan jamaah jika kita tidak bentuk dengan betul. Anak-anak kita lebih selesa dengan kawannya yang sebaya. Maka usrah remaja perlu diadakan, InsyaAllah anak kita terselamat daripada kancah kerosakan.
Caranya
-Tubuhkan unit usrah remaja samaada unit amal atau nisa’ yang berumur 13-18 tahun di setiap cawangan Pas.
-Umur seperti begini agak mudah untuk dibentuk
-Naqib terdiri daripada remaja juga yang umur lebih sidikit daripada ahli usrah. Kerana naqib seperti ini lebih memahami jiwa keremajaan.
-Buku yang dikeluarkan oleh Lajnah Tarbiah Dewan Muslimat Pas Pusat “Tajuk-Tajuk Asasi Untuk Remaja Soleh” boleh dijadiklan rujukan di samping buku yang dikeluarkan oleh Lajnah Tarbiah Dan Perkaderan Pas Pusat.
-Buat di rumah secara gilir dan sediakan sedikit minuman dan makanan ringan secara mingguan.
*NOTA PENTING: Pesan kepada anak-anak yang berjaya melanjutkan pelajaran kena mengikuti usrah Pas. Pesan juga kepada anak yang sudah bekerja kena cari usrah Pas jangan pula menakutkan anak supaya jauh daripada Pas. Kita tidak mahu berlakunya kecelaruan fikrah di kalangan anak-anak kita. Dalam Suasana yang pihak musuh yang cuba merosakkan anak-anak kita dengan program PLKN, BTN (Biro tatanegara), minggu suaikenal di pusat pengajian tinggi. Program ini semuanya menjurus supaya anak kita jauh daripada perjuangan bapanya. Kecuaian ibu bapa Pas tidak berperanan untuk menjuruskan anak kepada perjuangan berakhir dengan mala petaka meninggalkan anak sebagai penentang kepada pejuangan Pas. Cukupkah kita hanya berbangga dengan kehebatan Pas di zaman kita sedangkan kita tidak meninggalkan benih pejuang untuk masa akan datang. Dalam apa keadaan sekalipun anak tidak boleh disalahkan, kerana yang boleh disalahkan ialah ibu bapanya yang tidak membawa balik pejuangan Pas ke dalam rumah. Contoh yang ditunjukkan oleh baginda nabi Muhammad SAW melatih Saidina Ali, Asma’ Abu Bakar, Abdullah Abu Bakar walaupun mereka masih muda telah diberi peranan untuk menjayakan misi hijrah baginda ke Madinah
Usrah Di Sekolah
Samaada sekolah Pas, sekolah kerajaan, Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Swasta perlu diadakan program ini. Mereka adalah bakal pemimpin masa akan datang samaada sebagai ahli politik, bekerja di sektor swasta atau badan berkanun. Pelajar yang berada tingkatan 5 (17 tahun) sekarang ini bakal menjadi pengundi PRU 13. Sebab itu Umno menggunakan kaedah PLKN, Biro Tata Negara dan minggu suaikenal di universiti untuk mencapai cita-cita mereka.
Caranya
-Guru-guru Pas di sekolah kena berperanan besar dan berjiwa besar dengan mengorbankan sedikit wang dan masa untuk masa depan perjuangan Islam
-Pilih pelajar-pelajar yang berbakat dan cerdik dahulu disamping pelajar-pelajar lain.
-Program boleh dibuat selepas kelas dalam masa 45 minit sudah cukup.
-Sekali sekala ajak pelajar datang kerumah untuk jamuan kepada mereka.
-Kalau ada masa boleh bersukan dengan mereka
-Muqarrar usrah boleh pakai topik yang sama seperti usrah remaja.
-Sekali sekala (satu kali sepenggal) atur program qiamullail, khemah ibadah dan wujud suasana beragama dan kecintaan kepada agama.

No comments: