Sahabat Intim Blog Ini

Wednesday, August 26, 2009

MASALAH H1N1 BELUM REDA

Kos pemeriksaan bagi mengesan virus Influenza H1N1 ke atas suspek pesakit adalah sebanyak RM 1000.00 seorang.Kerana itu Kementerian Kesihatan tidak dapat menjalankan pemeriksaan secara menyeluruh ke atas semua individu atas faktor kos. Jadi apabila terdapat sebarang kes dilaporkan, pihak Kementerian akan bergegas pergi ke tempat tersebut dan buat pemeriksaan ke atas suspek. Dan apabila terdapat lima kes disahkan, maka premis atau tempat tersebut akan diarahkan tutup.Oleh itu, bagi kebanyakan kes kluster (apabila terdapat lima kes dalam satu-satu kelompok), semua orang diarahkan pulang bercuti ke rumah masing-masing.Tapi ramai yang tidak tahu, bahawa arahan pulang bercu ti itu bukanlah membolehkan mereka bercuti ke luar rumah atau pergi bersiar-siar.....kalau blh elakkan lah tempat orang ramai..Ni suh cuti, p holiday plak...Tak ke kes naya kat org lain...Orang p cuti bawa hadiah balik ni bawa H1N1 balik ... X faham bahasa betol...Sebenarnya mereka perlu duduk di rumah dan mengkuarantinkan diri sendiri selama seminggu untuk mempastikan samada diri mereka mempunyai simptom H1N1 atau tidak.Sepanjang tempoh itu juga, mereka dikehendaki memakai face mask bagi mengelak orang lain dijangkiti, walaupun mereka berpendapat mereka tidak dijangkiti penyakit tersebut.


Jika ada simptom awal penyakit, cepat-cepatlah pergi berjumpa doktor. Bukannya makan ubat Panadol atau ubat demam yang lain dan tunggu lagi dua tiga hari untuk baik....atau buh towel kat dahi....Orang ramai juga tidak faham akan erti social distancing.

Social distancing adalah jarak (dalam kes H1N1 ini) sejauh 3 meter dari individu lain, mahupun yang disyaki dijangkiti H1N1. Kalau kurang 1 meter atau 3 kaki, risiko dijangkiti adalah amat tinggi kerana titisan air bersin yang mempunyai virus mudah terbang dan terkena individu lain.


kalau korang nk tahu ubat untuk H1N1 rupanya mcam ni...tgk ubat jer...yg pegang ubat tu tak yah... namanya TAMIFLU.. Namun apa yang terjadi sekarang ialah:- ramai tidak faham maksud "bercuti"' itu sendiri.- penerangan mengenai self-quarantine tidak diberikan kepada orang ramai. Yang ada hanya kenyataan 'SEKOLAH DITUTUP' atau 'DILARANG MASUK'.- face mask tidak diedarkan kepada mereka yang tidak dikesan mempunyai simptom, walaupun mereka bekerja / belajar di tempat yang sama.- ramai tidak tahu kos mengesan virus adalah sebanyak RM 1000.00 seorang suspek.- ramai tidak tahu maksud social distancing seperti yang disarankan oleh Pengarah Kementerian Kesihatan.

Kat ASTRO pun xdak hebahan langsung...pasal AKADEMI FANTASIA, ANAK WAYANG bukan main banyak promo...baru-baru ni dapat notis saluran SPORT kat ASTRO akan di naikkan..kunun2 x dapat nk cover balik modal..ntah ape2 jer...untung bukan main banyak....Bahkan di ASTRO pun tak siarkan iklan pasal H1N1 ni.....Habuk pun tarak...

Hasil nukilan pemilik blog dan seorang hamba Allah yang telah mengalami proses suntingan dan editing dari segi bahasa mahupun nahu nya...

1 comment:

Ross Safina Hor said...

Salam...

PENGEDAR PROTECUR-100 DIPERLUKAN DISELURUH ASIA...

Tahukah anda bagaimana untuk mencegah H1N1???
Insyaallah…PROTECUR-100 dapat membantu untuk mencegah wabak yang semakin mengganas menyerang kita semua. Produk kami adalah semulajadi dan ia juga boleh dikatakan anugerah daripada ALLAH SWT kepada hamba-hambanya apabila kita ditimpa masalah begini.

Marilah bersama-sama kita memeranginya tanpa keluhan dan putus asa. Ia menyerang tanpa mengira usia, warna kulit, tanpa belas kasihan(no mercy) dan tanpa memberi amaran. Kini virus H1N1 ini berada dimana-mana untuk memusnahkan kehidupan kita.

Jangan teragak-agak untuk mencuba penawar ini sebelum kita diseranginya.
MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT…

Hanya RM 38 sahaja sebotol dan tak rugi untuk mencubanya demi keselamatan diri sendiri dan keluarga tersayang.PROTECUR-100 juga dapat membantu pesakit-pesakit yang mengalami masalah:

Kencing Manis
Gaut
Buasir
Penyakit Kelamin
Sinus
Tekanan Darah Tinggi
Obesiti
Penyakit Kulit
Keputihan bagi wanita
Tahap Ketahanan Badan Rendah
HIV Positif
Batuk
Demam
Selsema
Tonsil(Sakit Kerongkong)
Radang Sendi
Sakit Urat
Jerawat/Jeragat

Hubungi ajen-ajen yang tertera didalam blog saya atau anda boleh terus menghubungi saya untuk sebarang pertanyaan.
(Ross +6012 4102368 / Mikhail +6012 4839622)

PENGEDAR DIPERLUKAN DISELURUH MALAYSIA.

http://www.protecur.com/

Wasalam…