Sahabat Intim Blog Ini

Sunday, December 25, 2011

TIDAK YAKIN PENTADBIRAN BN 2012 !


SHAH ALAM, 23 DISEMBER : Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA) tidak yakin tahun 2012 membawa perubahan besar kepada pengguna.

Bendahari Agungnya, Yusuf Abd Rahman berpendapat tren kenaikan harga barangan akan berlarutan antara lain ekoran proses rasionalisasi subsidi yang dijalankan pemerintah.

“kalau berdasarkan kepada laporan Bank Negara, pertumbuhan KDNK adalah pada paras 5 peratus. Indeks Harga Pengguna setakat Oktober naik 3.2 peratus. Pada pandangan FOMCA, pada tahun 2012 kita mungkin akan menghadapi keadaan yang sama seperti tahun 2011, dan apatah lagi kerajaan masih lagi dalam proses rasionalisasi subsidi. Maksudnya ada harga barang-barang tertentu akan disemak semula umpamanya minyak, gula dan sebagainya. Ini akan menyebabkan peningkatan harga barang-barang tersebut,”katanya.

Indeks harga pengguna atau IHP merupakan kaedah yang digunakan untuk mengukur atau menentukan kadar inflasi. IHP mengukur harga purata barang-barang dan perkhidmatan yang biasanya digunakan oleh isi rumah.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini memberi amaran seramai 8.3 juta rakyat Malaysia akan jatuh ke paras miskin bandar dengan pendapatan kurang dari RM1,500 sebulan menjelang 2020.

Kenaikan gaji di Malaysia sekadar mencatatkan peningkatan purata 2.6 peratus setiap tahun sepanjang 10 tahun lalu, sementara kos kehidupan pula telah mengatasi kadar kenaikan tersebut. Anwar berkata demikian berdasarkan kepada data kerajaan Malaysia.

Bagi melindungi penggguna, Fomca berkata kerajaan perlu mengemukakan dasar holistik yang dapat memberikan lebih banyak insentif kepada rakyat kebanyakan terutama di sektor-sektor penting seperti pendidikan, kesihatan dan pengangkutan awam.

“Bagi pihak FOMCA kerajaan perlu menyediakan peruntukan yang lebih besar kepada sektor-sektor tertentu umpamanya pengangkutan awam, pendidikan dan kesihatan kerana itu ditanggung oleh kerajaan sebahagian besarnya manakala kos-kos lain adalah ditampung oleh rakyat berdasarkan pendapatan mereka.”kata Yusuf.

Sempena pilihanraya akan datang, Yusuf berpendapat pengundi perlu menuntut tiga perkara dari semua calon dan parti yang bertanding.

“Walau siapa juga yang memerintah ia tidak banyak memberi kesan kepada kehidupan rakyat, tetapi yang berubah adalah dasar seperti percukaian contohnya.

Tiga perkara yang kita hendak lihat adalah pertama siapa dapat memberikan kemudahan yang lebih baik, seperti sistem pendidikan dan kesihatan yang lebih baik. Yang kedua adakah kerajaan dapat mewujudkan dasar yang telus, dan ketiga mewujudkan keadaan hisbah (check-and-balance),”katanya.

No comments: