Sahabat Intim Blog Ini

Wednesday, March 18, 2009

DERHAKA KEPADA IBU LEBIH DASYAT DARI TUDUHAN DERHAKA RAJA

Dari catatan seorang teman... Beberapa bulan yang lalu hati saya tiba-tiba rasa berdebar, cemas, bimbang danrunsing. Perasaan itu datang bukan sekali dua malah terlalu kerap.Ketika memandupun saya turut diserang rasa yang demikian. Saya cuba dapatkan nasihat doktor.Doktor kata takde apa-apa. Hairan juga..! Sewaktu balik ke kampung, saya bertemudengan guru mengaji Quran. Saya ceritakan perkara yang saya alami."Mungkin ada buat silap dengan mak kot. Cuba check,"katanya. Sayatersandar seketika. Insiden apakah yang boleh membuatkan saya diujisebegini rupa? Puas saya memikirkannya. Seingat saya, walau ke manasaya hendak pergi dan apa yang saya nak buat, tak pernah saya lupamemberitahu mak. Meminta maaf memang saya jadikan kebiasaan dalamdiri. Saya balik ke rumah mak, lalu saya ceritakan peristiwa yangsaya alami itu. Saya pohon padanya, "Mama, Sabri nak tanya dari hati ke hati,adakah Sabri pernah buat dosa dengan mama yang mama tak ampunkan?" "Tak adaapa-apa. Mama restu dengan apa yang Sabri buat sekarang ini."Emak menjawab. Sayamasih tak puas hati. Esoknya saya tanya lagi. Mama masih menjawab,"Tak adaapa-apa". Saya masih tidak puas hati lagi. Malam itu saya munajat dengan Tuhanminta Allah tunjukkan jalan kebenaran.Hari ketiganya dalam keadaan berteleku, saya mengadap mama sekali lagi.Mama ketika itu sedang berehat di sofa. Saya pandang wajah mama, sayagenggam erat tangannya erat-erat, "Mama, Sabri pohon sekalilagi, tolonglah mama luahkan apa yang terbuku di hati mama. Sabritahu sabri ada buat salah, tapi mama tak nak bagitau." Airmatasudah membasahi pipi. "Tak ada apa-apa" Tingkah mamasemula. Dalam keluhan yang dalam, ibu tua seakan mahu bersuara tapiterdiam kembali. Akhirnya dia bersuara. "Sabri ada satu kisah yang mama susahnak lupakan dan sesekali ingatan itu datang akan membuatkan hati mamaterluka.Kadang-kadang ketika membasuh pinggan, mama boleh menangis tersedu-sedumengenangkan peristiwa itu. Lukanya amat dalam, masih berbekas hingga sekarang."Saya terkedu. Mama menyambung, "Sabri tentu inagt arwah ayahmeninggal ketika adik masih kecil. Tanggungan kita ketika itu sangat berat. Duitpencen ayah memang sedikit dan tak cukup nak tampung hidup kita, Sabri ingattak?" Mama mula menangis. Saya tunduk."Selepas SPM Sabri ditawarkan menjadi guru sandaran, wang hasil titik peluhSabri tu mama gunakan untuk perbelanjaan adik-adik. Satu hari Sabri bagitau mamaSabri nak melanjutkan pelajaran. Mama merayu supayahajat itu ditangguhkan dulu sebab kita kesempitan wang dan mintaSabri terus bekerja. Berkali-kali Sabri minta dan merayu pada mamanak sambung belajar juga.Akhirnya mama terpaksa melepaskan Sabribelajar dalam hati yang penuh terpaksa."Saya benar-benar terkejut. Mama menyambung lagi, "Cuba bayangkanketika itu kalau mama tak izinkan Sabri pergi, mama rasa Sabri tetapberkeras pergi juga. Dan perginya Sabri ketika itu adalah sebagaianak derhaka!" Saya meraung sepuas-puasnya, terjelepuk lembik dipangkuan mama. Mulai hari ini mama ampunkan semua dosa Sabri.Adik-adik pun dah berjaya. Segala yang terbuku di hati dah habis mamaluahkan. Mama harap mama dapat mengadap Tuhan dengan hati yangtenang." Ungkapan terakhir mama terasa bagaikan air sungai jernih yang mengalirsejuk ke seluruh urat saraf saya seakan membasuh dosa yang lalu. Badan sayaterasa ringan yang amat sangat. Syukur kepada Allah hati saya kembali tenang.Terasa kerja-kerja yang dibuat semakin dibantu Allah.Sejak peristiwa itu saya selalu berpesan kepada anak-anak, ahli keluargadan kawan-kawan agar bersihkan hubungan hati kita dengan ibu keranaia sebagai jambatan menuju ke syurga. Saya yang terlibat dalamprogram motivasi turut menceritakan pengalaman saya ini kepadapeserta kursus. Bukan niat di hati untuk berbangga tapi apa yang sayaharapkan semua orang dapat berbuat baik dengan ibu, demi kebaikandidunia dan di akhirat.Suatu hari selepas selesai menyampaikan ceramah di sebuah kem motivasi,saya dicuit oleh seorang pegawai lelaki yang sudah melewati usia40-an. "Ën Sabri, bulan depan telefon saya." Sayakehairanan. Dari sumber yang diketahui, penganjur program memaklumkanlelaki tersebut mengambil cuti seminggu untuk pulang ke kampung.Sebulan kemudian saya menghubunginya dengan telefon."Ën Sabriterima kasih banyak-banyak kerana mengingatkan saya tempoh hari.
Kalau tidak saya tak tahulah nasib saya." Suara lelaki ituseakan sebak. Saya bagaikan berteka-teki dengannya. Menurutceritanya, selepas program tersebut dia terus pulang ke kampungmenziarahi ibunya yang sudah terlalu uzur dan sudah sekian lama tidakjuga dijengah bertanyakan khabar berita. Sampaidikampung ibu yang uzur itu dipeluk dan dicium. Ibu tua itu kehairanankerana selama ini si anak tidak pernah berbuat demikian. Dalamtangisan yang penuh syahdu si anak memhon ampun dan maaf di atassegala silapnya selama ini."Syukurkamu dah insaf. Selama hari ini kamu tidak pernah meminta maafbersunguh-sungguh.Kamu mungkin jadi nak derhaka kalau mak tak ampunkan dosakamu yang satu ini. Umur mak dah 80 tahun. Selama 50 tahun mak memendam rasa.Dosa yang lain mak boleh ampunkan, tapi dosa yang satu ini mak rasa sungguhberat dan amat tersinggung. Mak terlalu sedih anak yang mak kandung sembilanbulan, anak yang mak kenyangkan perutnya dengan air susu mak ini sanggupmengherdik mak dengan kata-kata 'órang tua bodoh. Tak ada otak."Cerita lelaki itu, satu hari dia meminta ibunya membasuh sehelai seluar yangberjenama, dibeli hasil duit gaji pertamanya. Seluar itu terlalukotor lalu si ibu merendamnya dengan peluntur. Mak gosok dan lipat.Beberapa hari kemudian dia mencari seluar itu untuk dipakai bekerja,malangnya seluar mahal itu didapati telah bersopak-sopak warnanya.Lalu dia yang berdarah muda menjadi berang, mengherdik si ibu, "Hei,orang tua bodoh! Tak ada otak keer? Buta ker? Seluar nih mahal tau!!"Akhirnya dosa si anak diampunkan.Daripada kedua-dua cerita ini dapatlah kita membuat kesimpulan bahawadisebalik ungkapan 'tak ada apa-apa' dari mulut seorang ibu mungkinada tersimpan 'apa-apa' yang sangat memilukan hati ibu, akibattingkah laku atau tutur kata kita yang menyinggung hatinya. Jagalahhati ibu, dan sentiasa minta mereka doakan kesejahteraan hidup kita.Sesungguhnya doa dari seorang ibu sangat makbul."Sesungguhnya Allah itu tidak suka kepada orang yang sombong denganperbuatannya,sombong dengan perkataannya. " An-Nisa':36

No comments: