Sahabat Intim Blog Ini

Saturday, June 19, 2010

PENDEBAT ISLAM YANG HEBAT JELMAAN AHMAD DEEDAT


Menteri Dalam Negeri Britain melarang seorang da'i terkemuka asal India masuk ke negara itu dengan alasan pernyataan dan perilakunya dapat memprovokasi orang.

Akhbar Daily Telegraph melaporkan bahawa da'i kondang asal India, Zakir Naik (44 tahun) dilarang masuk kerana dianggap pernyataan dan isi ceramahnya dapat menghasut umat Islam untuk menjadi teroris.

Zakir Naik sendiri dijadualkan akan memberikan serangkaian ceramah di London dan kota Sheffield, menurut informasi yang beredar.

Akhbar itu menambahkan: "Sekretaris menteri dalam negeri memutuskan untuk mencegah Naik masuk ke Britain kerana pernyataan-pernyataan yang dibuat olehnya tidak dapat diterima, hal ini berlaku baik dalam tulisan maupun ucapan serta buku-buku yang diterbitkan, yang kesemuanya itu dapat mencetuskan kekerasan, memuliakan terorisme atau berusaha memprovokasi orang lain untuk melakukan tindakan terorisme."

Zakir Naik adalah da'i paling popular ketiga di India, dan pada tahun 2009 menduduki peringkat 82 pada daftar tokoh yang berpengaruh paling kuat di India, telah mengunjungi Britain pada tahun 2006 untuk memberikan ceramah dan khutbah.

Sekretaris kementerian dalam negeri Britain seperti dilaporkan oleh akhbar, menyatakan bahawa mereka telah memutuskan untuk mencegah Naik memasuki Bristian dengan alasan adanya laporan yang dibuat dan merupakan bukti atas sikap dan perilaku Naik yang tidak dapat diterima.

Zakir Naik sendiri dianggap sebagai da'i yang jaguhan dalam urusan berdebat soal kristologi, dia dianggap sebagai pengganti dari almarhum Syaikh Ahmad Deedat yang merupakan da'i kondang dalam urusan berdebat dengan agama Kristian.(fq/imo)

No comments: